Dagens lektion i IT-världen.

Jag har på den senaste tiden sett att massa av mina vänner på facebook har gått med i en grupp som heter något i stil med "2kr per medlem till Haitis offer", redan då funderade jag på vad det bidrog med för något. Ja menar är det då inte bättre att själv skänka 2 kr på en gång än att gå med i någon grupp där man inte ens har en aning om pengarna kommer fram till de behövande eller inte.
I alla fall, åter till ämnet, det visar sig nu, inte så förvånande kanske, att det inte var folk med ärliga avsikter som står bakom gruppen.
Inga pengar har nämligen gått till offren och "svenska nekrofilföreningen" står som skapare och organisatörer av gruppen. Jag tycker det är väldigt smaklst och respektlöst mot offren.

Jag läste själv på gruppens sida innan den stängdes ner, där stod det något i stil med att "vi ger två kronor per person som blir medlem i gruppen till offren i Haiti. Men som högst 200 000 kr.....", om det nu är en ärlig organisation som vill väl, mem redan har ett tak på hur mycket de kan tänka sig skänka, varför då skapa en facebookgrupp och inte bara skänka pengarna på en gång??
Innan gruppen togs bort hade det ändrat sin beskrivning till: ”Som många redan vet är det alltså Svenska Nekrofil-föreningen som nu skänker 500 000 kr. för att försäkra oss om att liken som förs hem från Haiti är i så gott skick som möjligt, dvs vi kommer inte behöva ha sex med folk som är lemlästade."

Läs mer här!

Det här är kanske något att tänka på då man går med i olika grupper i facebook, att det är hur lätt som helst att skapa en grupp, locka medlemmar, döpa om gruppen osv. Det finns ett annat exempel där det var en "tjejerna mot killarna, först till 100 000medlemmar"-grupp som ständigt ökade i medlemsantal, helt plötsligt en dag hade "tjejerna mot killarna..." ändrat till "vi som haft sex med våra föräldrar".
Ganska skrämmande.



Aja, nu ska jag sova i alla fall. Sov sött!


Kommentera gärna!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0